artister 2018

.

FRANTIŠEK VANIČEK 

Frantisek Vanicek är född 1969. Han studerade orgelspel vid konservatoriet i Pardubice för professor Josef Rafaja och i musikhögskolan i Prag för professor Jan Hora. Därefter fortsatte han med sina studier vid musik- och konstakademin i Utrecht. Han har vunnit andra pris i Albert Schweitzers orgeltävling i holländska Deventer år 1991. Samma år fick han utmärkelse ”Premier Prix” av den tjeckiska musikfondens internationella jury.

Sedan 1989 har Vanicek gett över 800 orgelkonserter världen över: Japan, USA, Australien, Singapore, Italien, Schweiz, Österrike, Tyskland, Frankrike, Spanien, Belgien, Polen, Danmark, Sverige, Norge, Slovakien m.fl., men främst i Nederländerna.

Publiken och kritikerna uppskattar hans stora talang med pressrubriker som "Lysande uppsättning och glänsande dominerande spelet" (De Orgelvriend, 1991), "Den enastående konstnären" (Corriere di Torino, 1994), "Fascinerat orgelspel" (Frankfurter Neue Presse, 1999) eller "Orgelmusik till perfektion "(PNP Passau, 2009).

Sedan 1995 undervisar Frantisek Vanicek i orgelspel vid University of Hradec Kralove.  


LORETO ARAMENDI 

Loreto Aramendi, född i nordspanska staden Orio, ägnade sig åt studier i orgel, piano- och cembalospel samt kammarmusik i städerna San Sebastián, Bayona, Barcelona, Lyon och Paris och tog här alla sina slutexamina med utmärkta resultat.

Aramendi har vidare fördjupat sitt kunnande med olika mästarkurser bl.a. hos M. Radulescu, J. von Oortmersen, W. Jansen, D. Moroney m. fl. Samtidigt avslutade hon sina studier inom ämnet psykologi vid det baskiska universitetet UPV.

Hennes flitiga konsertverksamhet ledde henne snart vidare till internationella festivaler bl.a. i USA, Argentina, Japan, England, Frankrike, Italien, Belgien, Holland och Norge.

Loreto Aramendi uppträder i ensembler av skilda stilriktningar och med mycket olika besättning. Ibland är hennes roll organistens, ibland pianistens eller cembalistens. Hon har även spelat in två CD-skivor med Baskiska Nationalorkestern.

För närvarande är hon titulärorganist vid Cavaillé-Coll-orgeln i basilikan Santa Maria del Coro i San Sebastián och undervisar vid Escudero-konservatoriet där. Hon hyser dessutom stort intresse för orgelbyggnad och medverkar därför gärna vid olika restaureringsprojekt både i Spanien och Frankrike.

Hennes senaste CD med inspelningar (Franck, Liszt, Brahms och Tournemire) på Cavaillé-Coll-orgeln har uppmärksammats och rekommenderats av musiktidskrifterna ”Choir & Organ” och ”Sydney Organ Journal”. Hennes kommande konsertresor går bl.a. till Norge, Island, Slovakien, USA och Ryssland. 


HENRYK GWARDAK 

Henryk Gwardak föddes 1951 i Wroclaw i Polen och började spela piano vid fem års ålder. Han hade sedan samma pianolärare i fjorton år, prof. Renata Wandokanty-Michalowska, i musikgrundskolan och i konservatoriet. Vid fjorton års ålder började han studera orgelspel för professor Julian Bidzinski. Orgeldiplom fick han från Musikakademin i Wroclaw 1975. Gwardak arbetade sedan som lärare i två musikskolor, i Legnica och Elblag, och i vardera grundade han en orgelklass. Från 1979 verkade han som organist och körledare i Nikolajdomkyrkan i Elblag. Han var också konstnärlig ledare för den kända internationella orgelfestivalen i Frombork. År 1983 fick han Elblags stads kulturpris för främjandet av stadens och områdets musikliv.

Åren 1987-2014 har Gwardak verkat som kantor i Saltvik på Åland. Han var samtidigt lärare vid Ålands musikinstitut. År 1993 fick han landskapet Ålands kulturpris. År 2002 tilldelades han Ålands självstyrelses 75-års jubileumsmedalj för hans framgångsrika verksamhet i landskapet. Sedan 2001 är han konstnärlig ledare och styrelseordförande för Ålands orgelfestival, det äldsta årliga musikevenemanget på Åland. Henryk Gwardak har konserterat i Polen, Sverige, Finland, Tyskland, Norge, Holland, Belgien, Danmark, Island, Frankrike, Storbritannien, Österrike, Schweiz, Italien, Estland, Litauen, Slovakien, Japan och Västindien. Han har gjort inspelningar för radio, TV och film i bl a Finland (YLE), Japan och Tyskland (WDR) och spelat in en CD i Japan. Förutom orgel- och pianospel har Henryk Gwardak ägnat sig åt kammarmusik. Han har ackompanjerat solister och körer i Europas olika länder och konserterat med Polens främsta sångare.

Sedan 2014 arbetar Henryk Gwardak som kantor-organist i Krynica Morska, en populär semester- och badort på Vistulanäset vid Östersjön i Polen. Han har även grundat och är konstnärlig ledare för "Sommar orgel- och kammarkonserter" på samma ort.  


ERIK BOSTRÖM 

Erik Boström är född 1947 och utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm med Alf Linder som lärare i orgelspel. Efter sedvanliga examina avslutade han utbildningen med solistdiplom i orgel 1975. Följande år tilldelades han Kungliga Musikaliska akademiens större utlandsstipendium vilket resulterade i studier för Marie-Claire Alain i Paris. Han deltog även i Olivier Messiaens undervisning i analys på Pariskonservatoriet. Erik Boström bedriver en omfattande konsertverksamhet.

Förutom i Sverige har han spelat i de nordiska länderna och i Tyskland, Frankrike, Spanien, Schweiz, Italien, Polen, Tjeckien och Ryssland, och han har ofta varit gästsolist vid internationella orgelfestivaler. Han odlar en bred repertoar som även innefattar vår tids musik med åtskilliga uruppföranden och han gör regelbundet inspelningar för Sveriges Radio. På grammofon är han representerad med bland annat samtliga orgelverk av Olivier Messiaen (7 CD), vars verk han framfört i ett antal konsertserier. Den senaste inspelningen är en CD som utkom i december 2013 på skivmärke Sterling och som innehåller musik av Johann Sebastian Bach och Max Reger.

Erik Boström var 1984-2014 organist i Oscarskyrkan i Stockholm, där han efterträdde sin lärare Alf Linder. Han har där bedrivit en rik och mångfacetterad konsertverksamhet. Mellan 1989 och 2012 var Erik Boström verksam som orgellärare (lektor) vid Kungliga Musikhögskolan. Han valdes 1997 till ledamot av Kungliga Musikaliska akademien.  


CAPELLA THORUNIENSIS 

Kammarorkestern Capella Thoruniensis grundades år 2009 på initiativ av dess ledare Filip Wroniszewski. Dess kärnmedlemmar utgörs av framstående musiker i regionen Kuyavia-Pomerania. Orkesterns huvudsyfte är att utföra klassisk musik och så gynna dess ställning. Orkesterns eget ”sound” är också dess utmärkande drag, och detta uppnås genom att kombinera modernt designade instrument med tidstypisk barockstråke. Repertoaren består också i huvudsak av musik från barockens och klassisismens tidevarv, men inte heller modern kammarmusik är främmande för orkestern.

Sedan 2010 turnerar orkestern regelbundet och hittills har den utfört mer än 120 konserter, bland andra vid följande festivaler: Internationella festivalen ” Toruń Musik och Arkitektur” (2011), Festivalen för tidig musik ”Antiqua Zneynae” (2014), Internationella Orgel- och Kammarmusikfestivalen i Wolsztyn (2015), Tre Kulturer-Festivalen i Włodawa” (2015) och Internationella Orgel- och Kammarmusikfestivalen i Giżycko (2016).

I januari 2015 gav orkestern ut sin första CD-skiva ”Capella Thoruniensis Live” med ledningen för polska nationella arvet som sponsor. Sedan 2012 gör orkestern också audiovisuella produktioner för polsk TV och sedan 2015 har orkesterns bandningar radierats av bl.a. den polska radions program 2, Radio ”Pik” och Radio ”Mercury”. 2012. Vidare har Toruńs kammarmusiker framträtt med det första uppförandet i modern tid av vespermusik och en mässa av Wojciech Dankowski - verk som dessförinnan hade legat bortglömda i 200 år i Paulus-klostret i Jasna Góra, Częstochowa. 


AGNIESZKA KOSMECKA 

Agnieszka Kosmecka graduerades från Musikakademin Ignacy Jan Paderewski i Poznań, där hon studerade orgel för professor Sławomir Kamiński. Hon förlänades ett stipendium för studier för professor Bine Bryndorf vid Kungliga Danska Musikkonservatoriet i Köpenhamn, och 2016 erhöll hon Kosciuszko-stiftelsens stipendium och studerade då för professor Matthias Maierhofer vid Butler School of Music vid University of Texas i Austin (USA).

Hon har vunnit flera priser i orgeltävlingar både hemma i Polen och utomlands i Europa: första pris i den internationella orgeltävlingen i Castellana Grotte i Italien, andra pris i den nationella orgeltävlingen i Olsztyn och tredje pris i den nationella orgeltävlingen ”Romuald Sroczyński In Memoriam” i Poznań. Hon spelade också i finalen i XX Internationella Orgeltävlingen i Rumia.

Som konsertorganist uppträder hon i Polen och runtom i Europa, Sydafrika och Nordamerika. 2016 fullgjorde hon sina doktorsstudier i orgelkonst vid Musikakademin Ignacy Jan Paderewski. Hon har deltagit i talrika mästarklasser i orgelspel med artister som Martin Schmeding, Mattias Maierhofer, Ludger Lohmann, Wolfgang Zerer, Arvid Gast, Franz Danksagmüller, Hans Fagius, Hans Davidsson, Bine Bryndorf och Isabelle Demers. 


UKRAINIAN BANDURIST TRIO ORIANA 

Dessa tre musiker har redan under drygt femton år turnerat tillsammans i sitt hemland, Ukraina, men även utomlands varvid de rönt stor uppskattning för sitt mästerliga banduraspel. I ett flertal internationella sammanhang har de fått vara representanter för ukrainsk musik. Vid musiktävlingen som ägde rum i hemstaden Ternopil med anledning av årsdagen (24 augusti) för den ukrainska självständigheten utsågs den ballad Trio Oriana framförde (komponerad av Neonila Iwanonkiw) till tävlingens bästa.

I synnerhet i Polen har ensemblen turnerat åtskilliga gånger och är där en mycket välkommen gäst. Konserter har getts under polsk-ukrainska musikfestivalen i Lublin men även solister från Warszawa Teatern och andra polska sångare har uppträtt tillsammans med dem. Välkända kyrkor och kloster har öppnat sina rum för trions musiker. Turnéer av liknande slag har ägt rum både i Frankrike och Sverige.

Till trions repertoar hör mestadels ukrainska folksånger och andra folkmusikaliska verk av landets kompositörer. Sedan en tid tillbaka uppträder de även med klassiska verk av t.ex. Vivaldi, Schubert, Caccini och Leontowych. Bandurainstrumenten ger dessa musikstycken en alldeles egen, karaktäristisk klang.

För att utveckla sin repertoar söker trions musiker ständigt nya utmaningar. De samarbetar gärna med den ukrainska kyrkan, både den grekisk-katolska och den ukrainsk-ortodoxa och vill med intäkter från olika konsertevenemang understöda bl.a. kyrkobyggnads- och renoveringsarbeten i hemstaden Ternopil.

Genom sitt musicerande vill de också verka för att göra den kristna tron och dess värderingar kända i samhället. Välgörenhetskonserter ingår i Trio Orianas verksamhet till understöd för socialt utslagna vuxna och föräldralösa barn.


ERICA NYGÅRD 

Malax födda Erica Nygård påbörjade sina flöjtstudier vid Musikinstitutet Legato och fortsatte dem sedan vid Tammerfors konservatorium för Seppo Planman. Hon studerade vid Sibelius-Akademins solistiska avdelning för Anja Voipio och sedermera för Mikael Helasvuo. Sin A-kurs avlade hon våren 2006 med högsta vitsord samt erhöll sin magister i musik 2008. Våren 2005 studerade hon vid Koninklijke Conservatorium Den Haag, Holland, för Eline van Esch. Sina studier har hon kompletterat med mästarkurser för bl.a. Jeanne Baxtresser, Andrea Lieberknecht, Michel Debost, Renate Greiss och Emily Beynon.

Nygård har gjort inhopp i största delen av landets symfoniorkestrar. Från 2003 fungerade hon som alternerande stämledare vid Vasa stadsorkester. Säsongerna 2007-2008 verkade hon som vikarierande soloflöjtist vid Helsingfors stadsorkester, men sedan hösten 2008 har hon återgått till sin tjänst i Vasa och är sedan 2010 stämledare i flöjt där. Hösten 2013 verkade hon som stämledare i Åbo filharmoniska orkester.

Nygård konserterar ofta som kammarmusiker och har uppträtt förutom i Finland även i Skandinavien, Estland, Holland och Tyskland. Hon är grundande medlem i Ensemble Transparent och tillsammans med Marja Rumpunen formar Nygård en flöjt-pianoduo. Hon har även medverkat vid flera radio- och TV-inspelningar. År 2011 erhöll Nygård ett ettårigt arbetsstipendium av Svenska Kulturfonden. För tillfället studerar Nygård vid sidan av sitt orkesterarbete till kyrkomusiker. 


NIELS BURGMANN 

Niels Burgmann har studerat kyrkomusik och orgelspel vid Musikhögskolan i Piteå, Sverige, för bland andra Mattias Wager och professor Hans-Ola Ericsson, samt vid Sibelius-Akademin för Markku Hietaharju under vars ledning han avlade diplom i orgelspel 2002. Vid sidan av sina orgelstudier har Burgmann även studerat komposition vid Sibelius-Akademin för Harri Viitanen. Flera av hans kompositioner har belönats med första, andra och tredjepriser vid både nationella och internationella tävlingar.

Burgmann konserterar regelbundet i Finland och Sverige och har även uppträtt i de baltiska staterna, England och Österrike. På senare tid har framför allt hans interpretationer av modern orgelmusik och av den senromantiska repertoaren väckt uppmärksamhet. Burgmann har uppträtt i såväl nationell som internationell radio och hans första soloskiva ”Libera Me” utkom 2007. Tillsammans med oboisten Keijo Silventoinen, med vilken han sedan många år konserterar regelbundet, utgav han en CD med musik för oboe och orgel, ”Hymnus”, 2012. Burgmann är sedan april 2018 kyrkomusiker i Matteus församling i Helsingfors. 


startsidan