artister 2019

.

MARI FUKUMOTO 

Mari Fukumoto, född 1987 i Tokyo, tog som tolvåring sina allra första orgellektioner. År 2005 påbörjade hon orgelstudierna vid Nationaluniversitetet för Konst och Musik, Tokyo Geijutsu Daigaku. Fyra år senare avlade hon sin kandidatexamen med högsta vitsord och tilldelades dessutom bl.a. Acanthus-priset.

Hon studerade även improvisation hos jazzpianisten och kompositören Masahiko Satoh och tillsammans med improvisationsgruppen ”The Alien Networks” har hon gett ett flertal konserter.

Sina magisterstudier inledde Fukumoto först vid universitetet i Tokyo för att år 2011 flytta till en europeisk studieort, Hamburg. Här, vid Hochschule für Musik und Theater, ägnade hon sig främst åt genren tidig musik under ledning av Wolfgang Zerer. Tack vare ett tvåårigt stipendium kunde hon ta sin magistersgrad i orgel år 2013, även denna gång med högsta betyg.

Därefter har hon fortsatt med studier i bl.a. evangelisk kyrkomusik, orgelimprovisation samt kör- och orkesterledning.

År 2012 mottog Mari Fukumoto som första japan någonsin den främsta utmärkelsen för sin insats vid den internationella orgeltävlingen i Musashino (Japan). Bästa placering har hon även uppnått vid åtskilliga orgeltävlingar runtom i Europa.


FERRUCCIO BARTOLETTI 

Ferruccio Bartoletti, född 1962 i La Spezia, Italien, inledde sina musik- och pianostudier för Mario Fiorentini och Martha Del Vecchio. Han avlade diplomexamen med högsta betyg i orgel och komposition under ledning av Giancarlo Parodi vid “Cesare Pollini” -konservatoriet i Padua. Vidarestudier bedrev han i Danmark för Knud Vad och i Frankrike för René Saorgin.

Som organist är han internationellt berömd och har gett över 800 konserter – förutom i Italien uppträder han regelbundet i de stora katedralerna, kyrkorna och konsertsalarna över hela Europa. Han har vidare uppträtt som gästorganist vid många betydande festivaler.

Även om hans egen musikutbildning var av klassisk typ var han en av de första organisterna i Italien att skapa improvisatoriska verk vilka kombinerar berättelse, poesi och bilder. Han har under flera år också ägnat sig åt att rekonstruera ljudspår av 1920-tals filmer av såväl italienska som andra filmskapare genom att låta återinföra den traditionella improviserande biografackompanjatören av tidigt 1900-tals snitt.

Mellan åren 1994 och 2003 verkade han som konstnärlig ledare för Festival internazionale d’organo of Marina di Carrara och sedan 1991 har han verkat som konstnärlig ledare också för “César Franck- Musical Association”.

Han har undervisat både i orgelspel och gregoriansk sång vid ett antal konservotorier och kyrkliga läroanstalter i musik. Åren 2001-2003 ledde han masterclasser i barockorgel-repertoar i Altenfelden, Österrike.

2015 inledde han projektet ”BMV” kring J.S.Bachs orgelverk med både konserter och föreläsningar vid kyrkan Sacro Cuore, La Spezia. 2016 utnämndes han av Biskopen för stiftet Massa Carrari/Pontremoli till residerande organist vid katedralen i Massa.


KÅRE NORDSTOGA 

Kåre Nordstoga är utbildad vid Musikhögskolan i Oslo med bl.a. Søren Gangfløt, Bjørn Boysen og Kaare Ørnung som lärare. Efter debutkonserten 1978 studerade han vidare hos David Sanger i London och var en tid organist i Ullern kirke, innan han 1984 kom till Oslo domkyrka. Han har också varit anknuten till Norges Musikkhögskola från 1981 till 1994, det sista året som professor.

Som domkyrkoorganist i Oslo domkyrka framför Nordstoga en bred orgelrepertoar, bl.a. har han två gånger gett populära konsertserier med Bachs samlade orgelverk. Han har dessutom spelat in CD-skivor med orgelmusik av Bach, Brahms, Franck, Widor och Liszt, en inspelning med alla Bachs violinsonater tillsammans med Geir Inge Lotsberg på domkyrkans kororgel, och i övrigt flera skivor med norsk orgelmusik. Två gånger har han nominerats till “Spellemans“-priset , och för närvarande är han i färd med att fullborda en inspelning av Bachs samlade orgelverk på historiska orglar i Europa. En av Nordstogas CD-skivor, från katedralen i Caen, blev nyligen av BBC Radio 3 utsedd till bästa inspelning av Widors Symfoni nr 5.

I fjol öppnade han kammarmusikfestivalen i Stavanger med Poulencs orgelkonsert och var solist i Guilmants Orgelkonsert med Stavanger Symfoniorkester. Senare på hösten medverkade han som organist hos Teater Ibsen med en kyrkouppsättning av Ibsens Brand där han framförde sin egen musik. Nordstoga mottog 2006 års Lindemanspris och Oslo stads konstnärspris för 2015.


HENRYK GWARDAK 

Henryk Gwardak föddes 1951 i Wroclaw i Polen och började spela piano vid fem års ålder. Han hade sedan samma pianolärare i fjorton år, prof. Renata Wandokanty-Michalowska, i musikgrundskolan och i konservatoriet. Vid fjorton års ålder började han studera orgelspel för professor Julian Bidzinski. Orgeldiplom fick han från Musikakademin i Wroclaw 1975. Gwardak arbetade sedan som lärare i två musikskolor, i Legnica och Elblag, och i vardera grundade han en orgelklass. Från 1979 verkade han som organist och körledare i Nikolajdomkyrkan i Elblag. Han var också konstnärlig ledare för den kända internationella orgelfestivalen i Frombork. År 1983 fick han Elblags stads kulturpris för främjandet av stadens och områdets musikliv.

Åren 1987-2014 har Gwardak verkat som kantor i Saltvik på Åland. Han var samtidigt lärare vid Ålands musikinstitut. År 1993 fick han landskapet Ålands kulturpris. År 2002 tilldelades han Ålands självstyrelses 75-års jubileumsmedalj för hans framgångsrika verksamhet i landskapet. Sedan 2001 är han konstnärlig ledare och styrelseordförande för Ålands orgelfestival, det äldsta årliga musikevenemanget på Åland. Henryk Gwardak har konserterat i Polen, Sverige, Finland, Tyskland, Norge, Holland, Belgien, Danmark, Island, Frankrike, Storbritannien, Österrike, Schweiz, Italien, Estland, Litauen, Slovakien, Japan och Västindien. Han har gjort inspelningar för radio, TV och film i bl a Finland (YLE), Japan och Tyskland (WDR) och spelat in en CD i Japan. Förutom orgel- och pianospel har Henryk Gwardak ägnat sig åt kammarmusik. Han har ackompanjerat solister och körer i Europas olika länder och konserterat med Polens främsta sångare.

Sedan 2014 arbetar Henryk Gwardak som kantor-organist i Krynica Morska, en populär semester- och badort på Vistulanäset vid Östersjön i Polen. Han har även grundat och är konstnärlig ledare för "Sommar orgel- och kammarkonserter" på samma ort.


BARBARA MISIEWICZ 

Den polska cellisten, Barbara Misiewicz, tog redan som sexåring sina första cellolektioner vid den nationella musikskolan i Elblag i Polen. Vid tolv års ålder uppträdde hon vid både nationella och internationella tävlingar.

I fem års tid studerade Misiewicz vid Royal Scottish Academy of Music and Drama i Glasgow där hon avlade sin kandidatexamen. Under dessa studieår deltog hon framgångsrikt i ett flertal tävlingar för bl.a. kammarmusik och gick dessutom mästarkurser i pedagogik och performance. År 2006 fick hon tillfälle att spela för drottning Elisabeth II vid invigningen av Kelvingrove Museum i Glasgow.

Misiewicz har inhämtat stor musikalisk erfarenhet i samarbete med olika orkestrar, bl.a. Orchestra della Svizzera Italia, European Youth Orchestra och Elblaska Orkiestra Kameralna. Som solist har hon också uppträtt med brittiska orkestrar.

Misiewicz har spelat vid åtskilliga internationella festivaler i bl.a. Edinburgh, Amsterdam och Milano samt vid uruppföranden av unga kompositörers verk.

För närvarande arbetar hon som cellolärare i schweiziska Tessin samt frilansar med olika ensembler och orkestrar i Polen och övriga Europa.


STEFANO MOLARDI 

Stefano Molardi föddes i Cremona, Italien, där han även studerade musikvetenskap. Sina orgel- och cembalostudier bedrev han i Piacenza och Como och därefter, under åren 1996 – 99, vid högskolan för musik i Wien.

Molardi har under åren deltagit i betydande orgelfestivaler i Italien och Tyskland samt erhållit pris och utmärkelser från olika tävlingar i bl.a. Brügge och Innsbruck. Som medlem i Venice Baroque Orchestra har han även uppträtt vid internationella festivaler i både Syd- och Nordamerika. Han har hållit mästarkurser i orgel-, cembalo- och kammarmusik runtom i Europa.

Sedan år 2005 är Molardi medlem i barockorkestern I Virtuosi delle Muse där man främst ägnar sig åt italiensk musik från 1600- och 1700-talet. Musikerna har även gett ut ett flertal CD-skivor.

År 2013 spelade han in J. S. Bachs samtliga orgelverk på originalorglarna i Thüringen, Sachsen och Sachsen-Anhalt. För dessa inspelningar erhöll han priset ”Deutsche Schallplattenkritik”.

För närvarande undervisar Molardi vid musikuniversitetet i Lugano och är dirigent för ensemblen Italian Baroque Academy, känd för sina originalinstrument.


MATHIAS KJELLGREN 

Mathias Kjellgren föddes 1973 i Stockholm där han vid Kungliga Musikhögskolan avlagt såväl kyrkomusiker som solistdiplom examina. Därefter följde studier utomlands för bl.a. professor Jean Boyer och framför allt för professor Montserrat Torrent. Mellan åren 1997-2017 arbetade han som organist i Sta Maria Magdalena kyrka i Stockholm och därefter i Mariakyrkan i Sigtuna.

Mathias har under många år även varit pedagogiskt verksam som orgellärare vid framförallt Kungliga Musikhögskolan och Lilla akademien i Stockholm samt vid diverse kurser och masterclasses.

Mathias Kjellgren bedriver sedan länge en mycket omfattande konsertverksamhet med konserter överallt i Europa och USA. Han är speciellt uppmärksammad som interpret av den romantiska musiken samt tidig spansk och fransk musik.

Mathias har erhållit en rad priser däribland P.A. Bergs jeton, Prix d’Alain för interpretation av J. Alains musik”.
Han förekommer på en rad CD-inspelningar och framträder ofta i såväl nationell som internationell radio och television.


AGATA WIŚNIEWSKA-GOŁĘBIOWSKA 

Sopranen Agata Wiśniewska, född i Warszawa, ägnade sig redan som mycket ung först åt studier i piano- och flöjtspel innan hon inledde sina sångstudier. Magisterexamen i sång och drama tog hon vid musikuniversitetet Frédéric Chopin i sin hemstad. Under studieåren där debuterade hon som Nattens Drottning i Mozarts Trollflöjten vid stadens kammaropera. Wisniewska har erhållit ett flertal pris och utmärkelser vid internationella sångtävlingar i Bryssel och i sydfranska Gascogne. Hon har uppträtt både på de stora europeiska scenerna, såsom Wiener Staatsoper, Drottningholmsteatern och vid sitt hemlands teatrar i Szczecin, Krakow och Warszawa. Hennes sångturnéer har även sträckt sig långt utanför Europas gränser, till Asien och Amerika. Hon har samarbetat med välkända dirigenter, bl.a. Nicolas Harnoncourt och Arnold Östman och ofta inbjudits för att medverka vid prestigefyllda musikfestivaler.

Agata Wiśniewska har visat prov på sin mångsidighet som sångerska då hennes repertoar omfattar de flesta epoker och stilriktningar. Ett flertal huvudroller har hon innehaft vid opera-och operettföreställningar samt vid oratorieframföranden. Hon har även gett ut flera CD-skivor. År 2016 doktorerade Wisniewska i konst- och musikvetenskap, i huvudämnet röstkonst.


KAROL GOŁĘBIOWSKI 

Karol Gołębiowski är född 1954 i Warszawa där han också inledde studierna i orgelspel. Han utbildade sig därefter vidare i Genève och Bryssel. Han har blivit prisbelönt vid många orgeltävlingar, i bl.a. München, Brügge och Rom vilket förlänat honom internationellt erkännande. Han har gett åtskilliga konserter i bl.a. Helsingfors, Paris, Moskva och Jerusalem samt deltagit i prestigefyllda festivaler av olika slag, t.ex. Berliner Festwochen och Festival des Flandres.

Gołębiowski har låtit göra ca 60 inspelningar för europeiska skivmärken såsom Decca, EMI och Harmonia Mundi. Bland dessa återfinns samtliga orgelverk av Bach. Övriga inspelningar omfattar verk av bl.a. Buxtehude, Franck, Liszt och Messiaen. Under åren1992-2006 var Karol Golebiowski organisatör och konstnärlig ledare för ”Festival Européen de l’Orgue”, ett musikevenemang som förenar ett femtiotal städer i fjorton länder.


startsidan